Rumah Katolik Bersalin

13 september 2014 - Makassar, Indonesië

Nadat ik ontdekt had een fout gemaakt te hebben met het huisnummer van de kraamkliniek waar ik geboren zou zijn gingen we nog eens kijken, is vlak achter hotel. En ja hoor! Een mooi laag oud pand, compleet met zusters. We liepen het terrein op en gaven de zuster die verscheen het papier waarop een collega van haar indertijd keurig alle gegevens van mijn ouders en mij had vastgelegd . In het Maleis, dit is vrijwel gelijk aan het tegenwoordige Bahasa Indonesia, dus voor haar te lezen. Ze verdween weer en toen kwam er een zuster die - redelijk - Nederlands sprak. Dat maakte het een stuk eenvoudiger. Ze was helemaal enthousiast. We kregen een hele rondleiding, zagen o.a. de babykamer waarin ik gelegen moet hebben ( die was nu kapel, mooie bestemming toch?) de kamers voor de moeders, etc. Ondertussen werden we aan alle aanwezige zusters voorgesteld en kwamen er allerlei giechelende meiden die dolgraag samen op de foto wilden ( dit fenomeen kennen we inmiddels). Zij bleken studenten verpleging, i.s.m. het ziekenhuis dat naast ons hotel ligt, intern, als kostschool.

Zuster Véronique troonde ons mee naar de eetzaal van de zusters waar we koffie kregen (mierzoet met suiker en melk, heldhaftig opgedronken) met gebak ( schijnen zusters zomaar in huis te hebben) en koekjes. Veel gepraat en toen weer afscheid genomen. Een bijzondere ervaring dit alles, fijn ook om het samen met Gerda te beleven. Blijken wij een katholieke start gemeen te hebben. Zij zal hier nog een verhaaltje aan toevoegen.

Daarna nog even in in het ons inmiddels bekende parkje waarachter hertrouwde huis lag, alleen nu door lelijke nieuwbouw vervangen. In het parkje dook een hele groep moslimkinderen op ons, heel vrolijk en spontaan. Over de alomtegenwoordige islam later meer.

Nog even een praktisch punt: we hebben nu al veel mooie foto's maar er ontbreekt een snoertje om de camera's te verbinden met de iPad, dom, niet aan gedacht, thuis kan gewoon de memorycard in de laptop. Hier niet zo makkelijk te krijgen. Jullie moeten het dus even doen met een paar foto's die we maken met de telefoons, die kunnen wel geplaatst worden.

1. R. de Weerd-Vis:
    13 september 2014
    Dag lieve Gerda en Peter, jullie hadden mij al gemaild, maar het blijft bijzonder dat jouw geboorteplek nog bestaat. En dan die ontvangst...Door die lange gang werd ik - na jouw geboorte- gedragen door drie van die kleine zustertjes naar een kamer voor ons alleen. Rolstoel of brancard was er kennelijk niet. Maar ze waren heel lief en zorgzaam daar.
    Morgen is deze blijde gebeurtenis dus 59 jaar geleden.
    Ben benieuwd hoe het vandaag op Samalona was.
  2. Hieke Veenstra:
    13 september 2014
    14 sept. van harte gefeliciteerd met je verjaardag Peter en natuurlijk Gerda ook van harte!!! Dat je je 59 ste op je geboorteplek mag vieren Peter is toch bijzonder. We proosten op jullie! Liefs Diek & Hieke
  3. Eric:
    13 september 2014
    Heel leuk om jullie belevenissen zo goed te kunnen volgen. Steeds wat dichterbij en dan eindelijk zitten jullie daar dan, taart te eten met de zustertjes, alsof het je verjaardag eigenlijk al is. Gefeliciteerd ! Hieper de piep van ons alle vier !! Een fijne dag samen.
  4. Ria:
    13 september 2014
    Lieve Peter, heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Jong: het is pas 59 jaar geleden dat je daar geboren werd. Proficiat, allebei en een boeiende reis verder.Ria
  5. Jokeaarnink:
    13 september 2014
    en ik maar denken dat t je 60' verjaardag is, van harte met je verjaardag en deze ervaring.
  6. Janneke Fey:
    16 september 2014
    Wat een ervaring: mierzoete koffie, lieve bah/ned-sprekende gastvrije zusters en een eensgezinde spirituele basis.....
    en dat alles in de kraamkliniek waar jij Peter je eerste adem tot je nam en het eerste levenslicht aanschouwde. Prachtig.
    Nog veel fijne dagen, Janneke