Singapore als tussenstop

30 september 2014 - Makassar, Indonesië

Dag lieve mensen,

Een tussenstop van 10 uur hier. Wat doe je dan? Een free citytrip ? Graag, om een indruk te krijgen van Singapore als klein landje, eigenlijk een grote stad. Land van 48 km bij 28 km groot. Alles is hier aangelegd en aangeharkt en perfect georganiseerd. Imposante gebouwen en grootse architectuur, dat zeker! Imposant,  maar alles lijkt hier maakbaar en het ruikt naar geld; veel geld. Wat een tegenstelling met waar we vandaan kwamen. Maar fijn dat we van de gelegenheid gebruik konden maken.

De terugreis is echt begonnen dus met wat weemoed maar ook verlangen naar huis. Ik wil jullie nog bedanken voor jullie reacties tussendoor en blijken van een beetje ' meereizen' maar ook voor de vele warme hartelijke verjaarswensen een week geleden. Sulawesi is een prachtig land met veel cultuur en indrukwekkende natuur. We hebben a.h.w. een soort 'specerijen-route'  beleefd en ook een ' zijderoute' gedaan. Daarmee is de oude koloniale geschiedenis van Nederland met Indonesie opnieuw in ons bewustzijn geactiveerd. Peter heeft de start van zijn leven met zijn ouders hier wat herbeleefd, van wat hij zich herinneren kan {d.w.z. m.n uit de jaren er na). Dat is van grote betekenis geweest. Wat me vooral bij zal blijven is de stille natuur hier, het feit dat de mensen zo ontzettend aardig waren en belangstellend, dat m.n. de jongeren zo hoopvol zijn over de nieuwe president en zo graag even wat engels willen demonstreren en praten. " Hey Mister!, where you come from? " Ik ben echt dankbaar dat ik er bij was deze reis, dat we dit samen gedaan. hebben. Graag tot gauw, liefs Gerda

Lang geleden wist ik niet eens dat er mensen waren die pinda's tegen katjang zeiden of banaan tegen pisang. Nog altijd dek ik de tafel met een lepel er bij, gerda vond dit altijd vreemd. Nu zagen we het overal: geen bestek of een lepel, desnoods een vork er bij. Kleine dingen maar deel van mijn jeugd. Veel van de taal kwam terug, bekende klanken, woorden die me te binnen schoten zoals mijn ouders die gebruikten. Ik hoor hier niet maar voel me er thuis. Had graag nog langer gebleven. Een heel leven deze reis uitgesteld. Nu misschien toch nog een keer? Zoals al eerder gezegd, fijn om samen te doen, om te delen.

De reisblog had wat ons betreft een paar doelen. Delen, verhalen niet straks steeds opnieuw van het begin te vertellen maar al een basis te hebben gelegd, en als logboek voor ons zelf. Het was best een klus om dit bij te houden, onder vaak lastige omstandigheden - in Bira bijv. alleen mogelijk op de telefoon (en dat is klein typen!) en foto's uploaden kost een tijd bij langzame verbinding! Maar het was de moeite waard. Heel leuk dat jullie zo veel reageerden. We zullen her en der nog wat aanpassen later (foto's bijvoegen) en dit is dan ons reisverslag. Liefs Peter

1. Gerard:
    30 september 2014
    Nou verrassend nog een laatste bericht. Goede terugvlucht et a bientot!!!
  2. Nel van Vliet:
    Welkom in Nederland
  3. R. de Weerd-Vis:
    30 september 2014
    Prachtig dat jullie het verschil van deze twee werelden - en toch
    zo dichtbij- ook nog konden proeven. Dat was vroeger ook al zo.
    Dank dat we deze het zo mochten mee beleven. Oant sjen in
    het Fryske lân.
  4. Janneke Fey:
    30 september 2014
    Dank, dank, dank voor jullie prachtige reisjournaal.
    Tot in het Friese of Groningse.
  5. Hieke Veenstra:
    30 september 2014
    Dank voor jullie mooie indrukken
    We horen graag later meer!
    Liefs en tot ziens Diek en Hieke
  6. Mique huijbregts:
    1 oktober 2014
    Voor t eerst kan ik het reisverhaal open maken. nu jullie als thuis zijn en ik in het huis van Tina's lover ben, daar is wel genoeg ontvangst.
    Bijzonder om zo'n prive inkijkje in hun gezamenlijke leven te krijgen, t ziet er mooi en lastig en ingewikkeld uit. Ben er ook nog lang niet uit of t zal lukken.
    Heel fijn dat het jullie gebracht heeft wat jij Peter ervan verwachtte en Gerda wellicht hoopte. Liefs vanuit n nog steeds heet Kisuma/Kenia en dat van Jan, Tina en mique
  7. Ada:
    1 oktober 2014
    Ik heb de laatste tien vanmorgen in een keer gelezen.
    Een heerlijk verhaal
    tot gauw
  8. Merijn Zijlstra:
    Hoi,

Welkom terug in Nederland! Bedankt voor alle verslagen van de reis. En die lepel, die ligt ook bij mij standaard op tafel. Nu weet ik waar dat vandaan komt. Tot snel!

Merijn