BIRA, terugblik

28 september 2014 - Makassar, Indonesië

Vrijdagmiddag. We lopen langs het strand naar een rustige zwemplek verderop. Tij is nog vrij hoog, we moeten waden langs rotskust om strandje te bereiken. Heerlijk zwemmen. Kort voor zonsondergang terug, nu bij lager tij. We gaan een Bintang (Ind. bier) drinken op terras hoog boven het strand. Veel te zien, mensen, bootjes. Een groepje vrouwen, in lange jurken en met sarong geknoopt om het hoofd (niet moslim) drentelt wat rond. Een paar jongeren komen er bij. Dan loopt de hele groep het water in, kaarsrechtop. Ze sjouwen iets mee. Wat gebeurt hier? Rituelen? Vanaf onze hoge plek kijken we er op. Er wordt een soort net ontrold., zo'n 15 meter lang. Men loopt geconcentreerd, 4 op elk eind,2 in het midden. Opeens lopen de uiteinden naar elkaar toe. Een vrouw vanaf het strand loopt nu de zee in met een bak. Men is aan het vissen! En opnieuw en wéér. Het is donker, de vrouw aan de kant ontsteekt een fakkel. Wij bestellen eten en als we hierna naar huis lopen over het strand zien we groep nóg bezig. Wat een moed voor een paar vissen.

Veel belevenissen, te veel om alles te delen. Naar dorp Bira verderop gelopen (verder van kust), nog meer ikat-weefsters, ontmoetingen, gesprekken met handen en voeten. Genieten van strand en zee. Ook hier weer een bijzondere tijd. Nu vertrekken we weer. Afscheid van onze tuin en de twee lieve dames die ons, als enige gasten in het hotel!, verzorgden en bloemen brachten. We reizen in een zwarte auto, Toyota Avanza, dat is vrijwel enige soort hier. We hebben zwarte ramen, staat heel sjiek, Jef jij zou het prachtig vinden! maar we zien daardoor minder van de wereld buiten. Nou ja. Op naar Makassar voor laatste stukje van de reis.

1. Nel van Vliet:
    28 september 2014
    Wat ging het vlug, wat hebben jullie genoten, een heel andere wereld. Ik gun je nog een par maanden maar ben ik wel blij om jullie weer te zien
  2. Louisa:
    28 september 2014
    Dank voor jullie prachtige reisverhalen en ... een goede rustige terugreis toegewenst ! Louisa en Nick
  3. Gerard:
    28 september 2014
    Wat een andere wereld zeg en hoe anders dan de headlines die wij hier dagelijks te zien krijgen. Zou jullie ook gunnen daar nog een tijd te blijven. Hopelijk kan je er lang op teren. Welkom weerom straks.
    Liefs G&G
  4. R. de Weerd-Vis:
    28 september 2014
    Dag lieverds, heerlijk om de belevenissen rond het strandverhaal
    in gedachte mee te beleven. Dank dat jullie zoveel met ons deelden. Goede reis en welkom straks. Verlang naar jullie.
  5. Anne Marij:
    Hallo jullie daar,

Leuk om jullie reis zo te mogen volgen. Heeft voor mij toch een speciale betekenis! En dan die mooie ikat stoffen. Prachtig toch! Maar straks weer terug; alvast nog een paar mooie bijzondere dagen en een goede reis terug. Met wat mazzel schijnt hier ook de zon. Lieve groet, Anne Marij
  6. Hieke Veenstra:
    28 september 2014
    De cirkel is rond. Mooie reis hebben jullie beschreven. Straks weer naar huis. We wensen jullie nog heel fijne dagen en een goede reis terug naar huis, liefs Diek en Hieke