reis naar toraja

16 september 2014 - Rantepao, Indonesië

Een busreis door een prachtig land. 8.00 in taxi, 9.00 in bus, 20.00 aankomst. Onderweg stops en gegeten. Ik helaas laatste uren doodziek, overgeven. Onze gids Budi wachtte ons op en bracht naar hotel. Heel basic, huisje in een tuin. Geen enkele luxe en niet heel schoon maar wel oké. Ik wilde alleen maar slapen. Gerda ging er nog alleen op uit! Nou is het een erg veilig land dus kan ook wel, maar toch. Na een goede nacht, nu minder verkeer, nog steeds moskeeën, en als nieuw element concurrerende hanen, was ik toch aardig beter. Na overleg met Budi zijn we met hem en auto en driver (ja ja) naar een begrafenis gegaan. Dat is hier nu eenmaal wat je moet meemaken.

1. Anne Marij:
    16 september 2014
    En als het nog steeds zo is zoals ik me herinner, een cultuur met respect voor oudere vrouwen (en mannen).
    Nou kan je al die eilanden natuurlijk niet over een kam scheren, maar dit vond ik toch wel opvallend op de plaatsten op Java en Sumatra waar ik was. (laat onverlet dat de vrouwen het leeuwendeel van het werk doen in dat land.)
    En een eigen huisje in een tuin is best chique hoor!
    Hee, niet meer ziek worden (vooral ook geen diarree, wat toch vaak gebeurt) en lekker genieten!
    Lieve groet Anne Marij
  2. Janneke Fey:
    16 september 2014
    Klinkt fijn allemaal. Gerda, aan je kleding te zien is het niet heel warm. Klopt dat? Op het kaartje zag ik dat jullie vrij zuidelijk verblijven. Ik ben in het noorden geweest. Medan met in de omgeving de asli huizenbouw, het meer van Tondano en eilandje Bunaken. Daar hebben we gesnorkeld.
    Warme groet, Janneke
    Janneke