Peters verjaardag 14-9-14

15 september 2014 - Makassar, Indonesië

Vanochtend vroeg om zes uur werden we verrast gewekt door luide, vrolijke fanfaremuziek!  Er liep een grote fanfare in de straat onder ons Hotel. Dat is leuk wakker worden op je verjaardag! Wat bleek: in dezelfde straat staat het ziekenhuis Stella Maris, dat deze maand 75 jaar bestaat en het feest werd vandaag ingezet. Een enorme stoet van allemaal witte jassen liepen in de fanfare mee. Alle dokters en verpleegkundigen en overige witte jassen liepen in de fanfare mee en ja ook onze zusters van de orde van Jezus , Maria en Jozef liepen mee. Daarna werd er nog collectief gegymd op luide muziek etc.  Kortom wel een mooi katholiek tegengeluid tussen 2 moskee gezangen in, die meestal alle geluiden van de hele stad overstemmen.

Na het ontbijt zijn we naar het eiland Samalona gegaan

Het eiland ligt een flink eind uit de kust van Makassar maar is al jaren zeer populair dagjes uit, voor snorkelen, gebakken vis eten die je zelf gevangen hebt etc. Het is in principe onbewoond maar er wonen wat mensen die wat handelen met eten en drinken en overdekte bamboebedden voor de daggasten. Na wat onderhandelingen met diverse aanbieders werd het toch een speedboat samen met een groep van 10 jongens  van 14 jaar waarvoor de boot niet hard genoeg kon gaan maar die vooral nog liever met Peter op de foto wilden.  Dat onderhandelen moet hier wel ; pen en papier erbij helpt. Mensen proberen wat uit met toeristen  (uiteraard) en vragen dan de gekste prijzen en dat geld is hier al zo speciaal. ( b.v. een miljoen roepia is nu 65 euro. Onze  retour bootreis kostte ons 300.000 roepia ) op het eiland was het een gezellige drukte met kinderen en jonge mensen, allen geheel gekleed  in het water en vele meisjes waren gekleed inclusief hoofddoek in de zee. Er lag mooie stukjes koraal en zeer grote zeesterren. Wij hebben verse platvis gegeten. Eenmaal terug moesten we pakken want we gaan morgen voor 2 weken verder landinwaarts eerst met de bus en later ook met een gids.

Daarover hopen we jullie ook te berichten maar we hebben geen idee of daar WiFi o.i.d. is.

1. Nel van Vliet:
    14 september 2014
    Lieve Peter, van harte en ook natuurlijk Gerda. Jullie genieten
  2. Margreet Vis:
    15 september 2014
    Hartelijk gefeliciteerd lieve neef, moet heel apart zijn om op je geboortegrond met z'n tweetjes je verjaardag te vieren. Ik geniet van jullie verhalen over de bijzondere belevenissen.
    Wens jullie nog veel moois toe.
    Geniet ervan.
    KUS, Margreet
  3. Nikita:
    15 september 2014
    Nog van harte gefeliciteerd Peter. Erg bijzonder om het daar te vieren! De verhalen zijn erg herkenbaar. Leuk! Veel plezier in Bira! Tip: restaurant Salassa!
  4. Janneke Fey:
    16 september 2014
    Lijkt me fijn om de drukte te verlaten.
    Janneke