Zijde aan de mooie voorkant en de schrijnende achterkant van het productieproces.R

22 september 2014 - Sengkang, Indonesië

Peter heeft jullie inmiddels al fotos gestuurd van onze tweede dag in Senkang. Graag wil ik dan even het verhaal wat afronden over onze belevenissen hier in Sengkang, voordat we morgenvroeg verder trekken richting zuiden.

Even verderop in het straatje zien we wat meer verstopt en zonder de uithangborden een aantal vrouwen weven in schuren waar gelukkig maar voor hen de wind flink doorheen waait. Het is 35 graden C.  Ze werken op krukjes achter weefgetouwen aan de mooiste doeken van gekleurd zijde. Wat zouden zij per uur verdienen en krijgen van de verkoopprijs vragen we ons of maar durven en kunnen het ook vanwege de taal niet te vragen. We horen dat ze voor 2 meter ikatzijde een dag lang moet weven. Een huis of schuur verder zien we een man heel ingenieus van 30 klosjes witte zijde mooie strengen maken om geverfd te kunnen worden. Weer iets verder zien we achter in een huis een man alsmaar roerend dikke strengen ruwe zijde koken en wassen in een grote kokende pot met groene zeep. Vlak daarnaast kookt een vrouw een roze massa op een houtvuurtje (Ik ( gerda) dacht heel onnozel dat het een verfbad was maar het bleek pap van cocos te zijn voor haar gezin. ) Haar man deed dus thuiswerk voor de zijdebusiness. Het doet me weer eens realiseren hoe groot de verschillen zijn tussen de voor en achterkant van koopwaar en het tempert behoorlijk het gevoel van hebberigheid bij het zien van zoveel mooie, kleurige stoffen.

In de namiddag lopen we nog even naar de rivier en gaan een hangbrug over naar de overkant waar meteen een andere sfeer heerst dan in de nogal chaotische stad Sengkang. Er wordt hier weer aan de rijstakkers gewerkt. Droge  sawa's worden hier en daar afgebrand zoals bij ons de heide, om weer klaar te maken voor straks nieuwe aanplant in de regentijd. Het is zo fantastisch om alle facetten van het zaaien, het ontkiemen, het uitzetten van jonge plantjes, de stadia van groei en ook de manieren van oogsten van rijst te kunnen zien en ook meer te begrijpen.

Planten en bomen en hun vruchten in dit mooie groeizame land.

Sowieso geniet ik heel erg (misschien nog wel het meest ) van het leren kennen van verschillende planten en bomen waarvan de vruchten hier geoogst worden. Het is fantastisch een boom met jonge groene en rijpe gele cacaovruchten te zien en een vanilleboom te leren kennen. En de kruidnagel in de zon te zien veranderen van roze- geel naar licht en dan donkerbruin. idem dito met koffie en cacao. De zon speelt hier uiteraard de belangrijkste rol bij het drogen van niet alleen rijst maar ook de kruidnagelen, cacao, kokos, koffie en allerlei andere kruiden. Zo zagen we onderweg op onze reis op de  verschillende hoogtes in de bergen precies wat waar groeide en dus ook gedroogd werd . Het meest aan de kant van de weg omdat het daar het meest vlak is.  Een prachtig gezicht al die vele vlakken vol oogst van bovenstaande vruchten van de aarde. Zo zagen we gisteren ook nog sago op de markt. Dat kennen wij alleen nog van vroeger als poeder maar dat wordt hier veel ook als gerecht gegeten in het oogstseizoen. We zien hier vrouwen het gerecht bereiden en het verpakken in tonnetjes van bamboe om thuis op te eten. Over eten en eetcultuur hier maar een volgende keer. Houdoe

1. Hieke Veenstra:
    22 september 2014
    Mooi verhaal Gerda, de beschrijving van al die bomen en vruchten maakte dat ik geuren ging ruiken van kruidnagel en cacao!
    Ik zie je lopen en kijken naar alles wat groeit en bloeit en hoe je geniet!
  2. Nel van Vliet:
    23 september 2014
    Wat mooi en beeldend verteld, maar bizar zoals mensen nog worden uitgebuit, gelukkig de de natuur zo mooi is, voor jou speciaal genieten en natuurlijk ook voor peter. Ga door met genieten
  3. R. de Weerd-Vis:
    23 september 2014
    Lieve Gerda, wat fijn dat jij dit alles beleeft op jouw eigen wijze,
    zoals jij bent. Dankjewel. Vroeg mij af of die mensen ondanks alles ook zoveel lachen, zoals jullie eerder vertelden.
    Wat een bijzondere reis....
  4. Ria:
    23 september 2014
    Lieve Gerda heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    Joke en ik eten ee. Stuk chocoladetaart ter ere van jouw verjaardag. Fijne dag tussen al die andere avonturen. Ria en Joke
  5. Gerard:
    23 september 2014
    Selamat dan bertahun-tahun ( Gerda ik neem aan dat je inmiddels voldoende Bahasa Indonesia spreekt om deze gelukwensen tot je te nemen... mer ik wens oe ne onmeunig mooin dag too en mooi joar G&G
  6. Margreet Vis:
    23 september 2014
    Hartelijk gefeliciteerd Gerda met jouw verjaardag. Ik wist niet dat je zo vlak achter Peter verjaart.
    Ik leef mee met jullie bijzondere verhalen.
    Gros bisous
    Margreet
  7. Maartje:
    23 september 2014
    Dank je wel voor al jullie prachtige verhalen. Heerlijk om er van mee te mogen genieten.
    Groetnis, Maartje
  8. Maarten:
    24 september 2014
    Gerda, nog van harte gefeliciteerd !
    Geniet van deze bijzondere reist ervaring.
    Yolanda en Maarten